چت روم

!-- End Chatroom code --
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
من از هنگام بعثتم تا روز قیامت، شفیع هر آن دوتنی هستم که در راه خدا با یکدیگر، دوستی و برادری می کنند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
شادی(0)
لینک دلخواه نویسنده

صفحات اختصاصی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :11
بازدید دیروز :0
کل بازدید :11794
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/7/7
11:45 ع

یعنی چی؟بهداشت صوت:

همه ی افراد جامعه به خصوص افرادی که به صورت حرفه ای از صوت استفاده می کنند. لازم است بهداشت صوت را رعایت کنند.

بهداشت صوت چیست؟

انسان ها به صدای خود و مکانیسم های زیستی که به گفتار می انجامند نیازمندند. از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است همواره نیاز به برقراری ارتباط دارد. از این رو باید مواظب صدای خود باشیم . بهداشت صوت شامل روش هایی است که به ما کمک میکند بهتر و بیشتر از صوت خود استفاده کنیم بدون این که آسیبی به تار های صوتی ما وارد شود.

چه کسانی به صورت حرفه ای از صوت استفاده می کنند؟

این گروه شامل روحانیون،وکلا،معلمان، اپراتور های تلفن ، بازیگران ، گویندگان صدا و سیما ، خواننده ها ، قاریان قرآن ، مداحان حرفه ای ، اساتید ، گفتار درمانگرها و ... می باشند.

نکات زیر شامل مواردی است که برای رعایت بهداشت صوت باید آن ها را به خاطر داشته باشیم .

آشامیدن آب:

آشامیدن آب به مقدار زیاد برای صدا بسیار مفید است . پیشنهاد می شود روزانه 6 الی 8 لیوان آب بنوشید. بهتر است یک بطری آب همیشه به همراه داشته باشید. باید آنقدر آب بنوشید که ادرار کم رنگی داشته باشید.

آشامیدن آب سبب می شود مخاطی که روی تار های صوتی را گرفته اند نازک شوند و محیطی ورطوب و ایده آل برای کار تارهای صوتی ایجاد شود.

نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و اکثر نوشیدنی های غیر الکلی که کافئین دارند .برای صدای شما مضرند. چون باعث از دست رفتن آب بدن می شوند.

صاف کردن گلو:

صاف کردن گلو عادت نادرستی است . این مشکل در افرادی دیده می شود که مخاط زیادی روی تار های صوتی آنها را می پوشاند یا افرادی که بازگشت اسید معده به مری دارند.

صاف کردن گلو سبب برخورد شدید تار های صوتی می شود که برای آن ها بسیار آسیب رسان است.پس بهتر است این عادت را کنار بگذارید.

وقتی احساس کردید نیاز به صاف کردن گلو دارید کافی است آب دهان خود را جمع کنید و ناگهان ببلعید.یا مقداری آب را خرد خرد بیاشامید. قابل ذکر است صاف کردن گلو به شیوه ی معمول خود باعث تجمع بیشتر مخاط روی تارهای صوتی شما می شود و اغلب شما باید برای به دست آوردن صدای صاف نیاز دارید چندین بار این کار را انجام دهید.

بیماری باز گشت اسید معده به مری:

ترش کردن عامل پنهان و گاهی آشکار بسیاری از بیماری های حنجره و تار های صوتی است. بازگشت اسید معده به مری اغلب با سوزش سر دل همراه است. اما اگر شما تا به حال این حالت را تجربه نکردید مبنی براین نیست که کاملا سالم اید. با استفاده از روشهای کاهش اسید معده مثل خوردن غذاهای کم چرب می توانید از این عارضه و پیامد های آن در امان باشید.

استفاده ی نادرست و بیش از حد از صوت:دعوا

همیشه گفته می شود در همه ی کارها باید تعادل را رعایت کرد.در مورد استفاده از صوت هم همین طور است. استفاده ی نادرست و بیش از حد از تار های صوتی سبب مشکلات زیادی می شود.

با انتخاب دقیق لغات از ادامه ی بیش از حد گفتار جلوگیری کنید.

 از مکالمات طولانی پای تلفن خودداری کنید.اگر شغل شما به گونه ای است که باید در تمام روزبه تلفن پاسخ دهید هر 2 الی 3 ساعت 10 دقیقه به حنجره ی خود استراحت دهید.

تون صدای خود را در حد متوسط و پایین نگه دارید. این نکته مخصوص مکان هایی است که سر و صدای محیطی زیاد است.مثل مهمانی ها ، تاکسی، هواپیما و رستوران ها.

پیشنهاد ما این است که در این اماکن کمتر صحبت کنید. اگر مجبور بودید در این مکان ها صحبت کنید باید نزدیک فردی که می خواهید با او صحبت کنید بنشینید یا دم گوشی حرف بزنید.

گاهی شما نیاز دارید در مهمانی یا سالن شلوغی با افراد حاضر صحبت کنید . در این حالت از فریاد کشیدن یا داد زدن جدا خودداری کنید. بهتر است یک بلند گو همراه داشته باشید . در غیر این صورت برای جلب توجه و ساکت کردن افراد از سوت یا به هم زدن دست ها استفاده کنید .

فریاد زدن یا جیغ کشیدن به تار های صوتی آسیب زیادی میرساند.

سیگار کشیدن از بدترین کارهایی است که شما می توانید با صدای خود انجام دهید. تحریک تارهای صوتی به وسیله ی دود سیگار به التهاب مزمن حنجره ، پولیپ تارهای صوتی یا سرطان حنجره منجر می شود.

اگر صدایتان برایتان ارزشمند است سیبگار را ترک کنید. به خطرش نمی ارزد.

داروهایی که روی صوت اثر میگذارند:اصلا!

آنتی هیستامین ها / دکونژسنتها :این داروها به طور معمول در درمان سرماخوردگی و آلرژی استفاده می شود.این داروها باعث خشکی تارهای صوتی می شوند که می تواند زیان آور باشد.

بیهوش کننده های موضعی:از این داروها اجتناب کنید.اگر می خواهید آواز بخوانید ،بی حس کردن گلو با چنین دارهایی فکر خوبی نیست.خواندن آواز در چنین شرایطی مثل نواختن پیانو با دستکش است.

محیط کار:

ازمحیط های خشک و پر از دود دوری کنید .مسافرت به محیط های خشک مثل کویر ،می تواند بر صوت شما اثر بدی بگذارد .در این محیط ها بهتر از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنید.همچنین آب بیشتری بیاشامید.محیط هواپیما هم به طور واضح محیط خشکی است.اگر شما به طور مرتب با هواپیما مسافرت می کنید،باید به همان نسبت آب بیشتری بنوشید.

 

 

                                                                                                                                                             

                                                                                                             

 


90/2/10::: 1:44 ع
نظر()
ایدز