چت روم

!-- End Chatroom code --
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند متعال بنده ای را دوست بدارد، مویه گری از اندوه را در قلبش قرار می دهد ؛ زیرا خداوند، هرقلب اندوهگین را دوست دارد [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
شادی(0)
لینک دلخواه نویسنده

صفحات اختصاصی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :0
کل بازدید :11790
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/7/7
10:27 ع

   یکی از اختلالات شایع گفتاری ، افراد مبتلا به لکنت یا ناروانی در گفتار می باشند . ناروانی ممکن است از ابتدای شروع گفتار کودک یا در مراحل بعدی رشد گفتار او و سنین بالاتر ایجاد گردد . مراجعه سریع و به موقع فرد به گفتار درمانی بسیار مهم است . هر چه از روزها و هفته های ناروان صحبت کردن فرد کمتر گذشته باشد ، درمان آسانتر است و پیش آگهی درمان می تواند بهتر باشد . این اختلال گفتاری تاثیرات منفی بسیارزیادی بر روی سایر مهارتهای ارتباطی شخصیتی و رشدی – تکاملی و ذهنی فرد می گذارد که درمان هرچه سریعتر می تواند باعث پیشگیری از ایجاد این تاثیرات منفی عمیق بر روی فرد ومهارتهای او گردد . پیشگیری از رسیدن فرد به اجتناب از صحبت کردن در جمع ، محدود کردن روابط اجتماعی و ارتباطی­اش ، تاثیرات عمیق بر روی اعتماد به نفس و سایر توانمندیهایش بسیار اهمیت دارد ، زیرا با  هر چه طولانی ترشدن این مشکل  گفتاری این تاثیرات منفی عمیق تر و آزار دهنده­تر می گردد . بطوری که دربزرگسالی می تواند کاملاً به این حقیقت دست یافت که اگر در سنین پائین تر فرد به درمان این اختلال پرداخته بود می توانست فرد دیگری از نظر شخصیتی ، تحصیلی ، اجتماعی ، ارتباطی ... باشد .

 

لکنت تکاملی:

لکنت تکاملی یا در زبان انگلیسی stutteringیک اختلال قابل مشاهده در روانی و ویژگی های طبیعی گفتار است.ویژگی گفتار روان اینست که دارای الگوهای زمانی است که از لحاظ اجتماعی قابل قبول بوده و بنابر این لکنت با عنوان ناروانی گفتار نامیده می شود. زیرا در این حالت وقفه هایی در جریان گفتار به وجود می آید.این ناروانی های گفتار نشاانه های لکنت تکاملی بوده واین شرایط را از سایر اختلالات گفتاری متمایز می کند.

مشاهده ی افراد دچار لکنت تکاملی سه ناروانی را که درون کلمات اتفاق می افتد را آشکار نموده است: تکرارهای صداها و هجاها کشیده گویی های صداو کلمات شکسته به صورت زیر است:

ü     تکرار های صدا و هجا:

سا- سا – ساعت چنده؟

ü     کشیده گویی های صدا:

سا-------عت چنده؟

ü     کلمات شکسته؟

سا(مکث)عت چنده

علاوه بر ناروانی هایی که درون کلمات رخ می دهدچهار ناروانی مشخص جریان گفتار رادر میان کلمات مختل می سازدکه عبارت اند ازبه میان اندازی ها(interjection  ) گیر صدادار و بی صدا(blocking  ) گریز گویی ها (circumlocution  ) و تکرار کلمات تک هجایی:

ü     به میان اندازی ها:

ساعت اوم م م چنده ؟

ü     گیر صدادار و بی صدا:( شخص برای صحبت کردن تلاش می کند در حالیکه هیچ صدایی یا صدای اندکی تولید میکند)

ساعت (مکث ) چنده؟

ü     گریز گویی ها ( جانشینی های کلمات برای اجتناب از کلمات دشوار یا شرح و بسط دادن جمله ی مورد نظر با به کار گیری کلمات مختلف )

ü     تکرار های کلمات تک هجایی:

من – من – من – ساعت دارم.

 ناروا نی های فوق الذک تنها مواردی اند که در لکت تکا ملی مشاهده میشود .برای مثال تکرار های کلمات چند هجایی اتفاق نمی افتد. یک مادر ممکن است در حالی که رفتار غلط کودک خود را سر زنش می کند دچار بند آمدن زبان شود و فریاد بزند: "سیا سیا سیا سیامک " تکرار ترکیب دو هجایی سیا نمونه ای از گفتار لکنتی بوده اما مشخصه ی لکنت تکاملی نیست.

ü     تعیین مکان وقوع لکنت در گفتار:

علاوه بر انواع خاصی از ناروانی ها که در لکنت تکاملی پیدا می شود این شرایط از طریق زمان رویداد این ناروانی ها تعیین میشود .

لکنت تکاملی از طریق بروز ناروانی ها در شروع کلمات و عبارات مشخص میگردد. برای مثال یک شخص دچار لکنت تکاملی امادگی بسیار بیشتری دارد که در هنگام درخواست "لطفا نمک را بدهید" بدین صورت لکنت نماید:

 " ل – ل- ل- لطفا نمک را بدهید"

در مقابل کاملا غیر معمول است که ناروانی در بخش پایانی این درخواست ظاهر شود:

لطفا "نمک را ب-ب- بدهید."

این جنبه ی لکنت به تمایز آن از لکنت تکاملی کمک می نماید. در هنگام بند آمدن زبان این پدیده ی خاص وجود ندارد. این ویژگی همچنین یکی از نا امید کننده ترین تظاهرات لکنت تکاملی است:لکنت در اغاز جملات رخ می دهد . یکی از رایج ترین مواقع بروز لکنت هنگام پاسخ گویی به تلفن است . شروع کلمه ی " الو" میتواند برای افراد لکنتی مشکل باشد . از این جا که این یک علامت قطعی لکنت است به دنبال آن ایجاد یای در فرد لکنتی معمول میباشد.

در لکنت تکاملی درجه ی لکنت می تواند می تواند د ر میان افراد بسیار متغیر باشد.همچنین افراد لکنتی گاهی به طور خفیف و گاهی به طور شدید لکنت می کنند. یعنی افراد دارای روز های خوب و بد هستند? به عبارت دیگر دارای دوره های افزایش و کاهش ناروانی می باشند.

 

 


89/11/10::: 9:59 ص
نظر()
  
  

 

ü      Myths about stuttering

Myth:                   People who stutter are not smart  .

Reality: There is no link whatsoever between

stuttering and intelligence  .

 

Myth:                   Nervousness causes stuttering  .

Reality: Nervousness does not cause stuttering  .

Nor should we assume that people who

stutter are prone to be nervous, fearful  ,

anxious, or shy. They have the same full

range of personality traits as those who

do not stutter  .

 

Myth:                   Stuttering can be "caught" through

imitation or by hearing another person

stutter  .

Reality: You can"t "catch" stuttering. No one

knows the exact causes of stuttering, but

recent research indicates that family

history (genetics), neuromuscular

development, and the child"s environment  ,

including family dynamics, all play a role

in the onset of stuttering  .